ביקורת הבטחת איכות
הבטחת איכות : Quality Assurance ( Q.A) כוללת את כל הפעילויות, שיטות ואמצעים להבטחת איכות המוצרים/שירותים המסופקים ע"י החברה ללקוחות.
הבטחת איכות הינה למעשה ה"שומר בשער" המסייע לייצר מוצרים/שירותים לפי אמות המידע ורמת האיכות שנקבעו בחברה ואמורה למזער זליגת מוצרים שאינם עומדים באיכות הנדרשת, ללקוחות.
על המבקר הפנימי המבצע ביקורת על נושא רגיש זה, לבחון את הנושאים הבאים:
1. כפיפות ארגונית. למי כפוף מנהל הבטחת האיכות ? למנהל התפעול ?, למנהל המפעל ? או למנכ"ל. בדומה למבקר הפנימי רצוי שמעמדו במבנה הארגוני בחברה יהיה כמה שקרוב יותר למנכ"ל.
2. תיאור מחלקת הבטחת איכות:
• מצבת עובדים.
• השכלה והשתלמויות של העובדים הנ"ל.
• האם משתמשים בתוכנות ייעודיות לנושא?
• שגרת עבודה: מבדקים פנימיים, ביקורות יזומות ועוד.
3 נהלים:
• סקירה וקבלת הנהלים הקיימים בחברה בנושא.
• בדיקת יישום הוראות הנהלים בשטח.
• מידת עדכניות הנהלים.
• האם הנהלים מכסים את כל תחומי הפעילות החשובים בנושאי איכות.
4 תחומי פעילות שיש לבדוק
• ביקורת איכות קליטה. האם משתמשים במיקור חוץ לצורך ביצוע ביקורת איכות במקור אצל הספקים (בארץ ובחו"ל) לפני משלוח הטובין לחברה.
ביקורות בתהליך הייצור.
• ביקורת סופית.
בכל אחת מהפעילויות הנ"ל יש לבדוק את שיטות העבודה, האם קיים תיעוד לביקורות, האם מתבצע ניתוח הליקויים להפקת לקחים ושיפור התוצאות.
5. ביצוע והשתתפות במבדקים.
• האם בוצעו מבדקים ע"י גופים חיצוניים: המכון לפריון העבודה, הסמכות מקצועיות של גורמים חיצוניים.
• לבחון את ממצאי הבדיקות ולבדוק אם הליקויים שנתגלו, טופלו.
• האם מבוצעים מבדקים פנימיים ע"י הבטחת איכות. אם כן לבדוק מדגם מבדקים, לבחון את הליקויים שנמצאו ולבדוק מעקב ובקרה אחר פעולות מתקנות.
6. הסמכת ספקים/ציונים לספקים
• האם מתבצעת הסמכת ספקים. אם כן לבדוק התהליך ותחזוקת איכות הספקים הנ"ל.
• האם קיימת מערכת הערכת ספקים (ציוני ספק). אם כן לבדוק נתונים בייחוד מה קורה עם ספקים שירדו מתחת לציון הסף התחתון (איסור עבודה עם הספקים הנ"ל).
7. תלונות לקוחות
.
• בדיקת טיפול אבטחת איכות בתלונות.
• הצגת נתונים כמותיים וסיבות.
• מעורבות בתהליך החזרת מוצרים מלקוחות.
8. אישור שינויים הנדסיים
• בדיקת מעורבות הבטחת איכות בביצוע: שינויים הנדסיים במוצר, שינויי פורמולות, עדכוני שרטוטים, הוראות בחינה ועוד.