תוכנית ביקורת בנושא בינוי

חובר ע"י מוטי וולק מנהל חברת מבדק המתמחה בביקורת פנימית 054-4530549 .

לחברת מבדק ניסיון בביקורות בינוי, בחברה מועסק מהנדס בנין בביקורת התהליכים המקצועיים.

פרויקט בינוי הינו בדרך כלל פרויקט עתיר הון. מאחר ותפקיד המבקר הפנימי הינו, בין היתר , לשמור על נכסי החברה, יש להקדיש תשומת לב מרובה ומשאבים לביצוע ביקורת פרויקטים בנושא הבינוי בארגון/חברה.

בנושא הבינוי ישנה חשיבות מרובה לתזמון התהליכים בסדר הנכון:  שלב התכנון, בחירת מתכננים וקבלני ביצוע, שלב הוצאת היתר בניה, צו תחילת עבודה וכו.

אי הקפדה על הסדר הנכון גורר בדרך כלל תביעות מצד הקבלנים על בזבוז משאבים: התארגנו לתחילת עבודה ואין את האישורים הנדרשים מהרשויות לביצועה.

לידיעת המבקרים : בנושא הבינוי קיים מחירון המקובל בענף למגוון רחב מאוד של עבודות בתחום: חפירה, בינוי, חשמל, אינסטלציה וכו בשם " מאגר מחירי בניה ותשתיות – דקל".

להלן תכנית ביקורת בנושא בינוי:

1. תהליך התכנון

• קבלת החלטות לייזום הפרויקט.

• גיבוש פרוגרמת צרכים וסנכרון עם התכנון.

• בחירת מנהל הפרויקט וצוות המתכננים.

• בדיקה שכל המתכננים הנדרשים אכן ברשימה המתכננים המאושרים.

• עמידה בדרישות מול הרשויות.

• שלב הוצאת היתר הבניה.

• איכות התכנון : כמות החריגים בפרויקט, צוות הפרויקט.

• האם הוצגו חלופות לתכנון .

• הכנת אומדן תקציבי כולל ראשון עם סיום התכנון המפורט עוד בטרם יצא המכרז.

2. תהליך המכרז:

• הכנת מפרטים.

• אומדן תקציבי לכל תחום.

• הכנת סט תכניות.

• הצגת רשימת קבלנים מתאימה לכל תחום.

•  כתבי כמויות מסודרים לפי תחומים.

• הכנת תמחור לפרויקט.

3. בדיקת התקשרויות:

• בדיקת המכרזים ובחירת הקבלנים המבצעים.

• קבלת ערבויות ביצוע טיב וכיסוי ביטוח.

• תקופת אחריות.

4. תהליך הביצוע

• התנהלות ביצוע וניהול הפרויקט, כולל תאום תוך כדי ביצוע.

• הפסקות עבודה בגלל חוסר תיאום בין קבלנים.

• בדיקת יומני עבודה בשטח.

• ניהול תקציב ובקרה.

• כתבי כמויות ובקרת ביצוע.

• כימות עלויות עודפות ועלויות חריגות (שאינן מצוינות בהסכם) וניתוח הסיבות לעלויות הנ"ל.

• בקרת תשלומים וביצוע תשלומים.

• פיקוח בפועל על איכות עבודתו של הקבלן.

• פיקוח עליון של המתכננים.

• תכנון פונקציונלי של המבנה.

• קיום פרוגרמות בדיקות של מכון התקנים: בטון וכו.

• עמידה בתקציב ובלו"ז.

5. תהליך מסירת הפרויקט: עמידה בלו"ז,  תקציב, איכות וכו .

6. בדיקת שביעות רצון המשתמשים.

7. תביעות:

• תביעות כספיות של הקבלנים מהמזמין.

• תביעות כספיות של המזמין מהקבלנים.

         

.