עלויות איכות

חובר ע"י מוטי וולק - מבקר פנימי 054-4530549

עלויות איכות הן סך העלויות הנגרמות לחברה כתוצאה משני תהליכים:
• תהליך לגילוי ומניעת כשל (בחינה ומניעה ).
• כשל במוצרים (כשל פנימי וכשל חיצוני).

עלויות איכות נמדדות כ % מהמכירות. טווח עלויות האיכות נא בין 3% מהמכירות ועלול להגיע גם ל 20% .

1. תהליך מכוון לגילוי ומניעת הכשל , לקבוצה זאת שייכים:

1.1 עלות מניעה :

עלות הנובעת מתכנון ,ביצוע ותחזוקת מערכת אבטחת איכות שתבטיח עמידה בדרישות איכות ברמה כלכלית :

• סקרי מפרטים ותיכון :קביעת דרישות איכות לפרויקט עתידי ,בדיקת מפרטים הנדסיים להתאמת האפיצויות לדרישות האיכות ,בדיקת מפרטים הנדסיים למפרטי תחזוקתיות ,ש"ע מושקעות בפיתוח מפרטי חומרים ותהליכים   
 ,סקרי תיכון ,מעורבות בדיונים עם לקוחות על תנאי חוזה.
• מערכת איסוף ודיווח נתונים ,פיתוח ואחזקת מערכות דיווח ממוכנות וידניות בשימוש יחידות אבטחת המוצר.
• הנדסת אמינות.
• ניתוח ביצועי ספקים ויצרנים מורשים מבחינת איכות ,סקרים לאישור והסמכת ספקים.
• אבטחת איכות תוכנה.
• אחזקת ציוד בדיקה
• השתלמויות
• מבדקים פנימיים ,גם בנושא  IZO

• אחזקת ציוד בקרה בייצור :מתקני בדיקה ,בקרים וכו.

1.2 עלות בחינה :

 עלות הכוללת את כל הגורמים במפעל הבוחנים את חומרי הגלם, מוצרים בתהליך ומוצרים סופיים.
• עלות עבודה של :אבטחת איכות ,מעבדה כולל ביקורת במקור אצל יצרנים.
• עלות חומרים המשתתפים בתהליך הבחינה כולל פחת מדגם שנהרס בבדיקה.
• עלויות תפעוליות של בדיקות תנאי סביבה.
• עלות פיתוח ותיכנון טכנולוגיות חדשות בנושא ביקורת :ש"ע ,חומרים .
• עלות תכנון ביקורת ובדיקות :הגדרת נתונים לבדיקה ,הגדרת ציוד ,הוראות , דיווח ושיטות עבודה ודגימה.
• פחת ציוד בדיקה ,כולל ציוד מעבדה.
• שכר דירה של משרדי אבטחת איכות ומעבדה.

2 .כשל במוצרים  לקבוצה זאת שייכים :

2.1 כשל פנימי :

עלויות הנגרמות כאשר חומרי גלם ,מוצרים בתהליך ומוצרים מוגמרים נפסלים/נדחים במפעל לפני העברתם ללקוח.

• נפל חומרים בכל שלבי הייצור במפעל.
• פחת לא מתוכנן.
• עלות עבודה :בחינה ,מיונים ,תיקונים.
• עלות שעות עבודה של ועדת הנצלות (MRB ).
• עלות הזמנת חומר נוסף בעקבות הנפל שמחירו חורג ממחיר הזמנה רגילה : כמויות קטנות ,הטסה.

2.2 כשל חיצוני :

עלויות הנגרמות מכשל מוצרים שלא עמדו בדרישות האיכות לאחר העברת המוצר ללקוח.

• עלות עבודה :תיקונים ,מיונים ,טיפול בתלונות לקוח.
• עלות משלוח עובדים לתיקון אצל לקוח.
• עלות חבות :עלות עו"ד וכו.
• עלות חומרים לתיקון המוצר הפגום.
• פיצוי לקוחות כולל הנחות על מוצר פגום.
• קנסות בגין מוצר פגום.
• עלות שינוע המוצר הפגום והחליפי.
• עלויות הפסד מוניטין.

 לרישום במאגר המבקרים הממוחשב, נא לחצו כאן

קראו עוד על ביקורת פנימית תפעולית

לחצו למידע נוסף בנושא ביקורת בטיחות